Group statistics

Members:
165
Discussions:
208
Photos:
3

Latest photos

• Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy

SkandinAPUG

Å migrere til storformat

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et storformatkamera som en gave til meg selv til jul. Dette har jeg ingen som helst erfaring med, men forstår jo de fysiske prinsippene som er involvert. En ting jeg er veldig klar på, er at det må være et field kamera, slik at det er lett å ha med seg i liten koffert. Det må ha tilt og sving og rise og slikt, altså det man på engelsk kaller "full range of movement". Jeg håper det blir et Toyo-Field 45A II, som ser veldig fint ut. Det kommer med et Schneider Apo-Symmar 150mm f5.6-objektiv, og skal være så godt som ubrukt.

Spørsmål:
1) Hvordan setter jeg film i holderne? Dette fikke jeg en veldig god forklaring på her! Jeg behøver derfor ikke noe videre svar, eller?
2) Hvor stor er billedsirkelen til dette objektivet? Er det fleksibelt under komposisjon på 4x5?
3) Hva regnes som en meget bra pris på denne kombinasjonen kamera/objektiv?
4) Når man reiser med et storformatkamera, hvordan lagrer man eksponert film? Er det noen som har erfaringer med dette? Om man bare bruker en filmtype hele veien, er det jo et mindre problem, da man bare kan bruke en gammel filmboks, men det blir fort vanskelig om man har med seg både fargefilm og sort/hvitt i forskjellige ISO-verdier og typer. Og når det er lastet inn i filmholderne, er det da vanlig å notere på holderne hva som er lastet i?
5) Er det noen rutiner man bør tillegge seg i forhold til arbeid med storformat?

Ole

Group owner
Erik Hartmann;556710 said:
Ole.... Jeg har lige fået mit 'nye' 13x18 Plaubel til danmark...(med gamle enkeltkasetter).. Det er tungt som et ondt ord... Jeg har et gammelt Linhof-stativ...tungt som en russisk kampvogn..... Det trænger til et nyt hoved der passer til Plaubel... Hvilket hoved skal jeg vælge....Plaubl'en har 3/8" skrue....

Jeg bruker et engelsk Uniloc kulehode, tungt som en kanonkule. Det skulle vel passe? Det blir litt "dodgy" med mitt 30x40cm russiske platekamera på, men der tror jeg det er kameraet sin feil. Det er i alle fall dønn stabilt med et tysk 24x30cm platekamera på, selv med en 640mm f:7.7 Aplanat hengende på fronten. Eller en 360mm f:5.6 Symmar, men det er jo et "normalobjektiv" på den størrelsen og trenger ikke belguttrekk på over halvmeteren...

Ole

Group owner
Halvis;556479 said:
Jeg er ikke bekymret... Jeg byttet til meg et veldig kraftig stativ for et års tid siden, beregnet på store videokameraer, så det går nok bra! :smile:

Du skal være bra trygg på stativet når objektivene begynner å bli store. En 360mm f:5.6 Symmar er sjokkerende stor og tung, så hvis jeg skal ha den hengende frempå et kamera vil jeg være HELT sikker på stativet: Bort med alle hurtigkoblinger, og skift til 3/8" skrue! :wink:

Videokameraer pleier å ha stativfestet rett under tyngdepunktet. Det er nesten det eneste stedet du ikke finner stativfestet på et storformatkamera, medmindre du kan finjustere det selv.

Ole

Group owner
Gratulerer!

Halvis;556371 said:
... Dette kit'et mangler kun en ting, og det er adapter til vanlig tripod-skrue. ...

Eller et stativhode med 3/8" skrue? Det er i alle fall hva jeg foretrekker. Synes 1/4" ser heller spinkelt ut til å sette storformatkameraer på...

Ole

Group owner
Halvis;555800 said:
1) Hvordan setter jeg film i holderne? Dette fikke jeg en veldig god forklaring på her! Jeg behøver derfor ikke noe videre svar, eller?
Nei, du trengre ikke mer svar enn det. Bare trening. :smile:

2) Hvor stor er billedsirkelen til dette objektivet? Er det fleksibelt under komposisjon på 4x5?
Blidesirkler til det meste av Schneider-optikk finnes på www.schneideroptics.com. Men den der holder i massevis.
Aner ikke - det objektivet der er dyrere enn noe jeg har!
4) Når man reiser med et storformatkamera, hvordan lagrer man eksponert film? Er det noen som har erfaringer med dette? Om man bare bruker en filmtype hele veien, er det jo et mindre problem, da man bare kan bruke en gammel filmboks, men det blir fort vanskelig om man har med seg både fargefilm og sort/hvitt i forskjellige ISO-verdier og typer. Og når det er lastet inn i filmholderne, er det da vanlig å notere på holderne hva som er lastet i?
Jeg bruker en gammel filmboks, eller av og til to. Hvis jeg bruker både farge og sort/hvitt på samme turen, foretrekker jeg å ha to forskjellige størrelser. For eksempel 9x12cm svarthvitt, og 4x5" farge. Da vet jeg at alle 9x12-holderne inneholder svarthvitt, og alle 4x5" er farge. Dermed slipper jeg å lure på hvor gammelt notatet på filmholderen er. :smile:
Jeg har alltid skiftepose med.
5) Er det noen rutiner man bør tillegge seg i forhold til arbeid med storformat?
Som andre har sagt: Ting tar tid.

Erik Hartmann;557549 said:
Søren ...jeg har ikke vejet det .... Men jeg skal i alt fald have nyt hoved til mit Linhof-stativ og det mærkes lige som en gammel T-34 tank.... så det er nok en 5-6 kg....den model jeg fik er med enkelt-plade-kassetter... men da der fulgte 12 kasetter med, er der nok ikke grund til at søge efter et nyt bagstykke.... Dog kunne jeg da godt tænke mig et 4"x5" bagstykke, på et senere tidspunkt.....

Nåeh kun en T-34 :smile: Jeg var bange for at vi var ovre i noget ala Centurion eller Leopard.
Min Sinar vejer 5 kg i 13X18 med vidvinkel bælg, 150mm og filmholder. Jeg har et Manfrotto 055 med et 141 hoved og det er måske lige i underkanten men det går indtil videre. Jeg ønsker mig et Arca Swiss Z1 kuglehoved som skulle kunne bære 50-60kg hvilket burde være tilstrækkeligt (gad vide hvad stativet siger til det?) :tongue:
Mvh

KajF;557153 said:
Hej Erik

Jeg har en Plaubel objektiv plade (som jeg er rimelig sikker på er til et 13x18) den kan du få hvis du kan bruge den

På det punkt er der ingen grund til bekymring da det er den samme plade til alle tre formater (SG 5/344).
Erik hvor meget vejer kameraet? det kan jeg ikke se ud af det materiale jeg har.
mvh

gandolfi;556056 said:
well - prøv først www.dba.dk

jeg får smidt ting i nakken! gang på gang.

Sinar Norma med 1-2 objektiver burde kunne findes til omkr 2500...

jeg er self klar over, at i kraft af min stilling som højskolelærer, kommer jeg osse i kontakt med mange mennesker den vej..

har lige "accepteret" at købe fotoudstyr (hasselblad med 4 objektiver - nikon - storformat forstørrelsesapparat med 6 objektiver...+ lys mm) hvor indkøbsprisen var omkr 300.000 - til 6000D.kr...

det er vel det tætteste man kommer en foræring!

Med de (brugt-) priser betaler jeg dig gerne 10% for at formidle købet :smile:
Mvh

gandolfi;556056 said:

jeg er self klar over, at i kraft af min stilling som højskolelærer, kommer jeg osse i kontakt med mange mennesker den vej..

har lige "accepteret" at købe fotoudstyr (hasselblad med 4 objektiver - nikon - storformat forstørrelsesapparat med 6 objektiver...+ lys mm) hvor indkøbsprisen var omkr 300.000 - til 6000D.kr...

Med de (brugt-) priser betaler jeg dig gerne 10% for at formidle købet :smile:
Mvh

Du får si fra når du har fått kameraet, så kan vi jo 'leke' litt sammen.

mvh
Birger A.

Halvis;555800 said:
Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av et storformatkamera som en gave til meg selv til jul. Dette har jeg ingen som helst erfaring med, men forstår jo de fysiske prinsippene som er involvert. En ting jeg er veldig klar på, er at det må være et field kamera, slik at det er lett å ha med seg i liten koffert. Det må ha tilt og sving og rise og slikt, altså det man på engelsk kaller "full range of movement". Jeg håper det blir et Toyo-Field 45A II, som ser veldig fint ut. Det kommer med et Schneider Apo-Symmar 150mm f5.6-objektiv, og skal være så godt som ubrukt.

Spørsmål:

mange spørgsmål.

1: negativerne lades i kassetter - normalt i dobbeltkassetter. (MEGET LET!!)
2:jeg vil tro (uden at vide det præcist) JA. normalobjektiv til 4x5.
(hvorfor dette? og hvorfor næsten ubrugt?)
3:køb kamera i Danmark! specielt hvis det er brugt. Jeg tror det er det billigste sted i verden lige nu!
en kammerat har lige købt et Sinar Norma (4x5) med 8(!!) objektiver og masser af tilbehør for 1250D.kr!!! (hvis det var i Norge skulle du nok gange med 10)
4:du lader negativerne blive i kassetterne til du kommer hjem - med mindre du har en dagslyspose, hvor du kan skifte negativer i.
hvis du har forskellige typer af film (iso - S/H - farve) så skriv det på kassetterne FØR du lader dem! (der er lavet plads til det på kassetterne)
5:TID - Tålmodighed!

good luck!

Halvis;562350 said:
Julen kom tidlig til Oslo!

I går mottok jeg endelig mitt nye ShenHao! Det er utrolig lekkert å se på, og alle på jobben var imponert! De beundret både mekanikken og håndverket lagt i trearbeidet!

Kanskje det blir et par bilder på meg i Julen, da! :smile:

Velkommen i klubben av ShenHao-brukere. Har brukt ShenHao 4x5" selv i snart et år og har vært veldig fornøyd.

Du får en invitasjon til ShenHao-gruppa på Flickr i julegave av meg :smile:

Søren ...jeg har ikke vejet det .... Men jeg skal i alt fald have nyt hoved til mit Linhof-stativ og det mærkes lige som en gammel T-34 tank.... så det er nok en 5-6 kg....den model jeg fik er med enkelt-plade-kassetter... men da der fulgte 12 kasetter med, er der nok ikke grund til at søge efter et nyt bagstykke.... Dog kunne jeg da godt tænke mig et 4"x5" bagstykke, på et senere tidspunkt.....

Ole.... Jeg har lige fået mit 'nye' 13x18 Plaubel til danmark...(med gamle enkeltkasetter).. Det er tungt som et ondt ord... Jeg har et gammelt Linhof-stativ...tungt som en russisk kampvogn..... Det trænger til et nyt hoved der passer til Plaubel... Hvilket hoved skal jeg vælge....Plaubl'en har 3/8" skrue....

Og ellers Halvis... tillykke med det nye kamera.....så skal du bare have fat i fremkaldeudstyret og forstørrelsesapparater til 4x5" :smile:)......

Der er lige nu en følgende til salg i DBA....
"Toyo 4x5", Storformatkamera i flot stand. Objektivet er et 150mm Symmar 5,6 udvalgt af Lindhof og momteret på Tecnicaplade der passer på kameraet. Andre objektiver kan tilkøbes. Nogle kassetter kan medfølge....."
pris 3500 kr..... Objektivet allene sælges for ca. 1000-1500 kr. på ebay

måske ikke helt en foræring .... Meeeen alligevel.....

niels-erik

Halvis.....
Rigtig meget tillykke med det nye Kamera.....
Pas nu på at du ikke bliver bidt af cyanotypi og andre 'specialiteter'
Har du fremkalderudstyr (combiplan-tank eller lign) eller klare du dig med en 'stor' Jobo'
og ellers en god jul herfra.....

niels-erik

Ja, det vil jeg også gerne vide. Det billigste jeg kan finde er en Sinar Norma 4x5 med 1-2 objektiver til 5-6000 kr.

Gandolfi skriver :køb kamera i Danmark! specielt hvis det er brugt. Jeg tror det er det billigste sted i verden lige nu!

Er det noen steder man finner annonser vedr dette ? Nettside etc ?

Mvh
BTE

Ole;556489 said:
Du skal være bra trygg på stativet når objektivene begynner å bli store. En 360mm f:5.6 Symmar er sjokkerende stor og tung, så hvis jeg skal ha den hengende frempå et kamera vil jeg være HELT sikker på stativet: Bort med alle hurtigkoblinger, og skift til 3/8" skrue! :wink:

Videokameraer pleier å ha stativfestet rett under tyngdepunktet. Det er nesten det eneste stedet du ikke finner stativfestet på et storformatkamera, medmindre du kan finjustere det selv.

Jeg er helt enig i at man bør være sikker på innfesting, men jeg mener en 6mm bolt har en bruddstyrke på et par tonn, så selve bolten (skruen) er jeg ikke nærvøs for. Nå har jeg heller ikke hverken 360mm objektiv eller hurtigfeste på dette stativet, så ingen veldig fremtunge løsninger eller plastikkdritt som kan løsne. Men du må nesten se dette stativet selv! :smile: Jeg forsøkte å finne et bilde av det liggende ute på nett, men jeg måtte ta noen selv. Vennligst ignorer litt dårlige eksponeringer: Stativ.

Det er forresten et Hitachi-merke som kan sees om man ser nøye etter på bilde 4. Kameraet på stativet er et EOS 5D, sånn for å vise proposjonene. Stativet er, som kan sees, ganske brutalt stort. Og fjærdempet, så det ikke faller fremover ved feil belastning. :wink:

Ole;556398 said:
Eller et stativhode med 3/8" skrue? Det er i alle fall hva jeg foretrekker. Synes 1/4" ser heller spinkelt ut til å sette storformatkameraer på...

Jeg er ikke bekymret... Jeg byttet til meg et veldig kraftig stativ for et års tid siden, beregnet på store videokameraer, så det går nok bra! :smile:

Da er det ingen vei tilbake! Jeg har shoppet på ebay, der jeg fant dette kit'et: Shen-Hao HZX 4X5-IIA Intro-Kit, men til noe redusert pris. ($1200). Hun som hadde det har bare åpnet pakken og aldri brukt kameraet, om jeg forsto henne riktig.

Dette kit'et mangler kun en ting, og det er adapter til vanlig tripod-skrue. Og så burde jeg vel strengt tatt anskaffe meg noen ekstra filmholdere.

Uansett: Takk for gode tips, alle sammen! :smile:

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom