Skandinavisk Reisekamera

Format
Multi Format
Journlisten ringte hun hadde skrevet ut "intervjuet" og faenimeg greidd å notere alt tullpratet en gammal kæill flyter over av (ung kvinnelig reporter gjør noe med hodet og munnlæret), hun ringte opp og refererte.

Joda vi kommer i avisa, mye MER i avisa enn jeg hadde tenkt, jeg kommer nok til å gå med rapper-hood og mørke solbriller ei stønn! Mon tro om det er ledige jobber for klovner?
Jeg tror APUG kommer bra i fra det, det får være en trøst!

taulen

Member
Format
Multi Format
Hahah, det høres faktisk utrolig lovende ut, og gleder meg virkelig til å lese hva hun har skriblet ned under samtalen =)

ps. Men gleder meg selvfølgelig mer til å teste kameraet og få tatt et bilde med det før det blir sendt videre

Format
Multi Format
Done, kamera ligger i posten i ettermiddag, på vei til Trond, det lønte seg å vente en dag, lav sol og bedre kontrast!

(gikk glipp av et flott bilde, det var tåkedotter i morges, og plutselig fikk jeg se en flott ansamling mot åssida her, i et ellers usynlig dalsøkk, flott kontrast mot resten av lia og mot alle de flott høstfargene nå..... før jeg fikk satt fra meg bilen (2 min kjøretur) og slengt fram utstyret, hadde den oppgående sol tatt knekken på hele tåkedotten og åssida var atter anonym....
Det gjelder å holde på 24/7/365 og alltid være beredt!)

Format
Multi Format
We made the front page!

Da kom den lille artikkelen på trykk, med et bitte lite signaturbilde på 1. side.

Artikkelen er dessverre skjemmet av et nærbilde av undertegnede, men kameraet har en sentral plass!

https://static.buyandread.com/thumb...sortrondelag-20101020_000_00_00_028-large.jpg

Lenka viser bare en thumbnail av sida, jeg har ikke LEST hva som står der, men teksten er ikke lengre enn at det ikke er plass til all verden, så jeg overlever vel dette.

Uansett Moskva 4 var et hyggelig bekjentskap, lysmåler ble konsultert og kryssjekket, forhåpentligvis ble dette riktig moro!

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Det var jo en flott artikkel, og veldig bra reklame for oss! Kameraet kom fram i går, og nå sitter det på pulten på kontoret mitt.

Jeg skal forsøke å ta bilde etter jobb, da skal jeg forøvrig også hente 3 Topcon kamerahus med 5 objektiver til den nette sum av 500,-

Trond

Format
Multi Format
Øy! 3 Topcon! Har du nån i overskudd?

Beklager bildet, vi burde hatt en MODELL til å posere, det er nesten skremmende å se nærbilde av seg selv i avisa!
Men jeg fikk en telefon, gammal kompis har bidrag til samlingen, han stikker innom med det som ligger igjen fra gamle dager, pluss noe tidlig digitalt som ble kjøpt inn på 90-tallet, noen som huser de rare skapningene som kunne vri objektiv og hus, og hadde hele 1,4 megapixel? )

Format
Multi Format
he he, 6 Canon - minst! 5 Nikon, 3-4 pentax, 3 - 4 minolta, 6-8 pentacon practica praktina, 3 Olympus, 3 Exakta, åssa vare det leica skru, leica M, Nikon/Contax/Kiev, noen Fed/Zorki....

der må jeg gi meg for det kom en ukjent bil her og de som står og banker på ruta er kledd i hvitt??????

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Jeg la merke til på jobben at kameraet sto på 3 i 6x6 vinduet. Det er vinduet nederst til høyre (sett bakfra) som skal brukes. Jeg er ganske sikker på det iallfall.

Et av Topcon kameraene er en senere, og åpenbart billigere variant, du kan få dette hvis du vil ha det Erik ;-).

Trond

Format
Multi Format
Hot dang!
Jeg transporterte filmen fram til "3" i det vinduet det sto "2" i når det kom, i følge innstruksen SKAL filmen trekkes fram etter at bildet er tatt, jeg tenkte ikke mere på 6x6 eller 6x9!
Har du lagt en snubletråd her Ole?

Dersom det er snakk om Topcon med bajonettfeste for objektiv er jeg definitivt interessert, ettersom jeg KAN bruke Exakta-objektiv på slike (det er siste store systemvariant som mangler her, ellers har jeg nesten alt fra 60-70 tallet, og 4 skuffer fulle av objektiver, bla a er det praktisk å kjøpe japanske med T2 eller T4 fatning, som er utskiftbar, og adaptre til forskjellige systemer, for å dekke det man enda mangler av orginalobjektiver, og det har jeg gjort, hva med 3 stk Soligor T2 135,, f:3,5, ikke kom og si at jeg har planlagt innkjøpene!).
Det er en forskjell på Topcon og Exakta, bla a kom Topcon med overføring av største blender til gjennom-objektivet lysmåleren som de var først på markedet med, slikt finnes ikke på Exakta, men man KAN bruke gamle preset objektiver.

Skal sjekke det med vinduene på mitt Moskva 5, eller Ole kan oppklare om vi har gjort en fadese!

Dersom vi må starte på nytt blir det jakten på det perfelte vinterbilde det er snå og dekkskifte her i dag, og jeg er litt stolt av at jeg skifta dekk på familiebilen, samtidig med at jeg fremkalte 4 filmer i Caffenol C-L!
)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei;
filmen sto på #1 i ruta midt på bakplata når kameraet kom til meg.
Så jeg brukte samme ruta og dro fram til #2

OM

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Dersom det er snakk om Topcon med bajonettfeste for objektiv er jeg definitivt interessert,
Da sender jeg Topcon (RE 300) kameraet til deg i posten. Det ser ut som et helt standard japansk speilreflekskamera fra slutten av 70-tallet, og er veldig støvete og litt rustent. Men det har Exakta-fatning med Topcon-blenderoverføring.

Trond

Format
Multi Format
Hei;
filmen sto på #1 i ruta midt på bakplata når kameraet kom til meg.
Så jeg brukte samme ruta og dro fram til #2

OM

Og jeg fulgte i dine fotspor - jeg tror det er rett jeg!
Har ikke funnet min Moskva modell 5 enda (!) men jeg skal sjekke, kan noen pirke litt borti eieren av utstyret, og høre med han? HAN må jo ha gjort det riktig!??

Format
Multi Format

Da blir vi litt desperate her i det gammeldagse trøndelag, man kommer i gjeld!
Og se det er ikke bra, vi har det travelt her og tar opp poteten nå (dvs RBK holder på å dra Tippeligaen i havn......)

jeg må kikke litt i dublettskuffen og se etter hva som ligger der...... det beste er det en ikke visste en hadde bruk for!

Trond

Subscriber
Format
Multi Format
Når det gjelder Moskva-4 så er jeg nå nesten helt sikker på at det er vinduet nede til høyre som skal brukes for 6x9. Jeg har nemlig også et Moskva-5 som jeg kun har brukt til 6x9 (ligger nedpakket i en flytteeske et sted), og syntes det var rart at det var vinduet oppe til venstre som var i bruk.

Fra: http://photo.net/large-format-photography-forum/008rq5 (gjelder Moskva-5):
---
With the mask out for 6x9, you should also flip the switch inside the camera back, unlocking the window in the lower right (as you look at the camera back in horizontal orientation) and locking the center window. That window will show 1, 2, etc. -- through 8. After frame 8, you'll wind through to the end, open the back, seal the roll etc. just as you'd do after frame 12 in 6x6.
---

Jeg tok sjangen og var vill og gal og dro fram filmen i kameraet ved å se på det jeg mener er 6x9 vinduet (Moskva-4 har tydeligvis ingen lås på de røde vinduene), og viola, der dukket sannelig tallet tre opp.

Det betyr at det er et overlapp på de to første bildene. Jeg foreslår at jeg tar mitt bilde og sender det videre i morgen, så får vi se hvordan de første bildene ble.

Trond

Format
Multi Format
Jeg drom fram backpapiert fra en film jeg satte i tank i går, for fremkalling, og kikka etter selv. Trond du har definitivt rett, dette stemmer med den veien filmtransporten går i disse Moskivittene, og det stemmer med hvordan disse tallene er trykket på papiret.

Det er som kjent 3 rekker med tall på 120-film (visste dere ikke det nei.... digital tidsalder!), for 6x9, 4,5x6 og 6x6 (den siste brukes i kamera som lager 4x4 på 120 film også, det ble visst kalt superslide en gang i tiden og ble endel brukt av proffer), i den rekkefølgen nedenfra og opp.

Det som har skjedd her er en ærlig misforståelse, når kamera kom, sto det på 1 i begge vinduer, første deltaker antok at det ene vinduet var rett, og stilte inn 2 i dette vinduet, neste deltaker fortsatte uten å tenke....

Da var jakten på det perfekte høstbildet forgjeves, og nå er vinteren her!

Flott jobba Trond, du har satte dette poå rett spor, kan du ikke tape over det feilaktige vinduet med litt svart tape?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
På min Pentacon Six er overlapp en vanlig foreteelse. Da beskjærer jeg bare litt, og forsøker å bruke det som blir igjen ;-)

Format
Multi Format
Jeg vil forslå at Ole lager et langskann av de to overlappende bildene og tar det som et kunstverk! Litt dadaisme og surrealisme er ikke å forakte.....

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Hva om jeg får den nest sist, dvs rett før Ole skulle hatt den. Tar to bilder, sender filmen til Ole og sender kameraet tilbake til avsender med TMAX 400, og så fortsetter man med å snu listen? Da får man noen flere bilder, samt at de som evt skulle få ruinert sine første forsøk får en ny mulighet?

Format
Multi Format
God ide!

World Cam 7 europe måtte ha to starter herfra, hadde feil adresse på isle of Wight, men posten redda dagen!
Så i dag gikk det ut på nytt, med rett adresse og nå håper vi det går bra.

På returen må det jo bli Jakten på det Perfekte Adventsbildet? Den som har kamera nå, er det blitzkontakt der?

Om dette fortsetter kan sangvignetten til denne forestillingen bli Dum Dum Boys : Jeg går i bane.......
Dette kamera kan bli et av lendets mest bereiste, vi kan jo snu lista mange ganger! men, men Hva med Ole han får jo ikke være med på bildetakingen han! Slikt sårer et asrt kunstnersinn!

Ole

Moderator
Moderator
Format
Large Format
Slik kan det gå når en er opptatt med 101 andre ting samtidig som alt annet! Sitter her og puster ut etter endt nattskift, og endelig er nettet stabilt nok til at jeg kommer meg innpå APUG.

for å være helt ærlig husker jeg ikke hvilket vindu som er riktig, og det er langt mellom 120-rullene her ute i Nordsjøen.

Men - hva om vi rett of slett sender det ut på runde #2 med en gang jeg har fått tatt bildet mitt? Hvis noen har en rull ISO 400 film å donere "på veien" ville det være greit. Jeg har visst brukt opp alt jeg hadde, og tviler på om jeg skaffer mer med det første. Kona blir litt småsur om jeg kjøper mer film når jeg har et kjøleskap fullt av film - så fullt at det har flommet over til fryseboksen. Det er ike like lett å forklare at alt sammen er feil format eller feil hastighet til akkurat dette prosjektet, den unnskyldningen bruker jeg jo hver gang!
Erfaringen tilsier at det ALLTID skjer et eller annet kluss med reisekameraer, så en runde #2 burde nesten være obligatorisk.

Format
Multi Format
Du er bare FOR god, Ole!

Jeg har en TMax 400 liggende, men den er utgått på data for LEEENGE siden, og dessuten har dere reist forbi meg.

Cookies are required to use this site. You must accept them to continue using the site. Learn more…