OMEGA forstørrer

Brentwood Kebab!

A
Brentwood Kebab!

• 1
  • 1
  • 82
Summer Lady

A
Summer Lady

• 2
  • 1
  • 111
DINO Acting Up !

A
DINO Acting Up !

• 2
  • 0
  • 62
What Have They Seen?

A
What Have They Seen?

• 0
  • 0
  • 76
Lady With Attitude !

A
Lady With Attitude !

• 0
  • 0
  • 63

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
198,780
Members
99,703
Latest member
heartlesstwyla
Recent bookmarks
0

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Takker. Når utgangspunktet er råkjeller så tar det nok litt tid.

Et spørsmål vedrørende Omega'en. Jeg fikk med en omformer til den, snill som Odd Magne er. Men jeg lurer på om jeg trenger den egentlig? Omega'en er 120v amerikansk. Men pæra jeg fikk med er 240v. Er det noe ved forstørreren som er ømfintlig for spenning bortsett fra pæra? Om ikke er det vel bare å koble rett på timeren, og la 240 -> 120 omformeren stå?

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei Eirik;

Jeg har over hode ikke peiling på strøm! Men
Forstørreren kommer fra en fotograf i Oslo som har brukt den selv i norge, og jeg har også brukt den.
Koblet den rett på det norske strøm nettet, og det fungerer.

Mulig at den har amerikansk merking, og er ombygd for norske forhold??
Den andre, som jeg har stående og bruker, er satt opp på akkurat samme måte. Rett på det norske nettet.

Når det gjelder ekspneringsuret så har jeg brukt det mot en Kaiser forstørrer. Om den trenger omformeren som du har fått, har jeg ike tenkt på....
Et esponeringsur er praktisk å ha, så om du får koblet det opp så er det en fordel. Det er gammelt og umoderne, men det fungerer helt greit.

Men her gis det ingen garantier... :munch:

Og til slutt; nå henger Trix'en til tørk. Fremkalt i Caffenol.
Kommertilbake med tilbakemeldinger senere i kveld eller i morra :smile:

Ezzie

Member
Format
Multi Format
A-ha, så det er slik det har seg. Det skal jeg nok prøve å huske frem til jeg får brukt den. Lykke til med Tri-X'en.

Format
Medium Format
Men
Forstørreren kommer fra en fotograf i Oslo som har brukt den selv i norge, og jeg har også brukt den.
Koblet den rett på det norske strøm nettet, og det fungerer.
Jeg kjøpte en Beseler 4x5 av en fotograf i Oslo og han sa den manglet en trafo fordi den var kjøpt fra Amerika, men alt var merket 240v så jeg prøvde og den virker enda. Tror det var en fotpedal som manglet. Så nå tror jeg Oslo fotografer ser trafoer over alt.

Kent

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Denne er merket 120V, men om det kun er pæra som trekker strøm skulle 240V gå fint, så lenge man bruker 240V pære. Spørsmålet er da om klokka skal ha 120V, for da kan man være nødt å kjøre det på forstørreren også. Men den tid, den sorg.

Ezzie

Member
Format
Multi Format
Rotet litt i kassa med alt det som Odd Magne var snill og la ved. Kaiser timeren er 220V, og den eneste elektriske komponenten i forstørreren er pæra, så da er mysteriet løst. Kan brukes as is. Bør vel handle et par pærer til mens de ennå er å få tak i.

Ellers, muligens til glede for Odd Magne, et par bilder jeg tok på vei ut til Hvaler ved avhenting av Omega'n:

(there was a url link here which no longer exists)

(there was a url link here which no longer exists)

OP
OP

OMU

Member
Format
Multi Format
Hei igjen Eirik;

Som vanlig er bildene dine nydelige! Begge er flotte, og spesielt er bildet med Puttesundbroa flott. Tegningene i skyene er enestående, og de glatte overgangene tror jeg skyldes Caffenolen.

Når det gjelder pære til forstørreren, så er det helt åpenbart lurt å skaffe seg noen i reserve. Dersom du finner en eller annen leverandør, er jeg gjerne med på et felles innkjøp :smile:

OM

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom