Det slutade med att jag beställde av Olli här ovan. Tack igen.
Har nu experimenterat en del, framförallt med pappersframkallare. Jag har utgått ifrån Patrick Ganiers recept på unblinkingeye, delat upp det med fenidon och askorbinsyra ganska koncentrerat i glykol och blandat bikarbonat och kaustiksoda i motsvarande koncentration i vatten. För film gör jag brukslösning 5ml + 5ml + 3,9dl (1+1+78). Motsvarar Gainers brukslösning utspädd 1:1, framkallningstider som D76 1:1 plus sisådär 15s.
Mina första experiment med papper var en besvikelse, kontrasten blev på tok för låg, blev ingen riktig svärta. Jag provade allt starkare lösning man blev inte nöjd, tills jag insåg att jag behövde betydligt mycket mer natriumkarbonat (bikarbonat och kaustiksoda ger natriumkarbonat). Jag landade till slut i att göra ännu ett koncentrat med 20% natriumkarbonat i vatten, så att jag blandar A+B+C+Vatten för en brukslösning. Jag blandar då A-30ml + B-30ml + C-60ml + 4,8dl vatten för pappersframkallare (1+1+2+16), framkallningstid knappt 2 min.
Kopiorna blir tämligen lik det resultat jag får om jag skannar samma negativ, alltså en ganska kall ton. Som stopp använder jag bara vatten, inget syrligt eftersom det kan orsaka lite gasbildning i emulsionen på grund av natriumkarbonatet. Funkar väl mest som ett mellanskölj som förlänger livet på fixet.
Olli, har du någon aning om fenidonets hållbarhet i pulverform? Hittils har jag bara använt 1g i mina experiment. Det kanske är bättre om jag blandar ut resten till en 1% lösning i glykol.