Fotokemi

Boys on the block

A
Boys on the block

• 7
  • 2
  • 222
Sonia..jpg

A
Sonia..jpg

• 4
  • 1
  • 394
A young woman

A
A young woman

• 6
  • 4
  • 257
sketch

A
sketch

• 5
  • 1
  • 237
Foucaultery

D
Foucaultery

• 1
  • 1
  • 165

Recent Classifieds

Forum statistics

Threads
188,111
Members
96,923
Latest member
Mojuba
Recent bookmarks
0

steelneck

Member
Format
35mm
Någon som vet var man kan beställa kemikalier för att blanda sin egen fotokemi?

Jag letar främst ett företag i sverige, där man kan beställa som privatperson. Det jag behöver är fenidon (Phenidone CAS: 92-43-3), resten kan jag hitta på färgaffären.

Jerevan

Member
Format
Large Format
www.nifelheimkemi.se kanske har det - jag har beställt där tidigare, men det är ganska ordentliga minimiorderkrav (400 ex moms plus frakt). I annat fall får du fråga någon som har företag som kan ta hem det åt dig.

OP
OP

steelneck

Member
Format
35mm
Var idag hos min lokala färghandlare, det verkar som om de kan skaffa hem allt jag behöver. De hade det lite körigt just när jag tittade in, så jag skulle återkomma senare, men det lät hoppfullt.

OP
OP

steelneck

Member
Format
35mm
Nix, min lokale färghandlare kunde inte skaffa fram fenidon från sin leverantör. Nifelheim kemi har det inte heller. Har dock hittat ett företag som har det:
http://www.wintzell-fried.se

Någon som vet om man kan köpa som privatperson därifrån?

Jerevan

Member
Format
Large Format
Mejlade du killen på Nifelheim? Tidigare har han tagit hem saker som inte finns på hemsidan.

Kolla med Suvatlar Fototechnik i Tyskland annars: fotosuvatlar@live.de - han skickar till Sverige.

Olli J

Member
Format
Large Format
Jag kan sälja dig fenidon. Jag har alla slags råkemi för fotografi och också färdiga några lösningar (hopeavedos.fi), tyvärr är sidorna ändast på finska.

OP
OP

steelneck

Member
Format
35mm
Kiitos Olli! Jag skickade visserligen ett mail till wintzell-fried så jag får se om de svarar i morgon. Men nu vet jag vem jag skall kontakta, jag skickar ett mail när jag behöver något.

OP
OP

steelneck

Member
Format
35mm
Det slutade med att jag beställde av Olli här ovan. Tack igen.

Har nu experimenterat en del, framförallt med pappersframkallare. Jag har utgått ifrån Patrick Ganiers recept på unblinkingeye, delat upp det med fenidon och askorbinsyra ganska koncentrerat i glykol och blandat bikarbonat och kaustiksoda i motsvarande koncentration i vatten. För film gör jag brukslösning 5ml + 5ml + 3,9dl (1+1+78). Motsvarar Gainers brukslösning utspädd 1:1, framkallningstider som D76 1:1 plus sisådär 15s.

Mina första experiment med papper var en besvikelse, kontrasten blev på tok för låg, blev ingen riktig svärta. Jag provade allt starkare lösning man blev inte nöjd, tills jag insåg att jag behövde betydligt mycket mer natriumkarbonat (bikarbonat och kaustiksoda ger natriumkarbonat). Jag landade till slut i att göra ännu ett koncentrat med 20% natriumkarbonat i vatten, så att jag blandar A+B+C+Vatten för en brukslösning. Jag blandar då A-30ml + B-30ml + C-60ml + 4,8dl vatten för pappersframkallare (1+1+2+16), framkallningstid knappt 2 min.

Kopiorna blir tämligen lik det resultat jag får om jag skannar samma negativ, alltså en ganska kall ton. Som stopp använder jag bara vatten, inget syrligt eftersom det kan orsaka lite gasbildning i emulsionen på grund av natriumkarbonatet. Funkar väl mest som ett mellanskölj som förlänger livet på fixet.

Olli, har du någon aning om fenidonets hållbarhet i pulverform? Hittils har jag bara använt 1g i mina experiment. Det kanske är bättre om jag blandar ut resten till en 1% lösning i glykol.

Last edited by a moderator:

Bertil

Member
Format
Multi Format
Utmärkt med dessa tips på kemileverantörer, har själv undrat var man skall vända sig sedan Apoteket slutat och Kebo-Grave inte längre tycks finnas till.
//Bertil

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom