Group statistics

Members:
165
Discussions:
208
Photos:
3

Latest photos

• Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy
  • Uploaded by
    Thingy

SkandinAPUG

Hvor mange Danskere er vi her på APUG?

Hvor mange Danskere er vi egentlig her på APUG nu?
Meld ind.
APUG-DK?????
Mvh Søren

Ole

Group owner
Nuvel - jeg skulle da være i stand til å lese dansk nok til å moderere litt her også.

Men ellers har Søren ret - slike dimser diskuteres best på www.hybridphoto.com!

Ole

Group owner
Åh javel! Nå forstår jeg bedre.

Her er det måske best å gå til "camera building" subforumet?

Jeg vet forresten at dagens eier av Gandolfi Cameras egentlig er 3D-CAD designer...

Indtil videre
In order of ...........
Gandolfi/ Emil Schildt
Tom A
Erik Hartmann
JLP/ Jan i Oregon
Linow/ Thomas
Loman/ Mads
Nicolai i New York (staten)
Kaj F
Kvistgård/ Søren
Falkenberg/ Mikkel
Blue Lemon/ Claus
Stine
Jan Bruun
og så mig selv. altså 12 her i Dk.
Mvh
Søren

JonR;541496 said:
Hej - får man inte vara med som svensk??
Bor i Stockholm
Jon

Hvis du dermed indrømmer at Norge Og Sverige fortsat er danske delstater så jo :D

Indtil videre 6. Vi må da være flere?
Oregon? Det er en del af Danmark jeg aldrig har besøgt :smile:
Mvh Søren

Erik Hartmann;541571 said:
JonR
Lav en tråd med opfordrig til svenske APUG'er......
Det følger Ole (af Bergen...gammel Hanse-stad)'s opfordring.....

erik

PS... Og Søren .... det var på Magtehte dem 1. tid.....1400 og der omkring.....
Men jeg kan gå med at Skåne kommer tilbage til DK........( ÅH nej ... nu igen.....)

:D

Falkenberg;542164 said:
og jeg er fra Ølsted.
Kan I ikke skrive hvad jeres interesser er. Jeg er herinde for at få inspiration til storformat og alternative processer.

mvh
Mikkel

Ok, lidt om mig selv.

Jeg startede for alvor i -98 da jeg skiftede mit gamle Olympus ud med en Nikon F90X. Ret hurtigt blev det til en 50mm 1.4 og to Sigmaer, en 24mm og en 105mm makro. Natur-/Makrofotografi på Dias var i en del år min store interesse indtil jeg fik øjene op for S/M og MF Først med en Yashica MAT124, siden en Bronica SQA-i. Da jeg blev far for to år siden troede jeg at fotografiet skulle lægges på hylden og jeg solgte derfor Bronicaen. Det varede dog ikke længe før jeg måtte på den igen og jeg købte en gammel Pentax 6X7.
For ca 1½ uge siden blev det så til en Sinar Norma 5X7 med 4X5 reduktionsbagstykke, en 90mm f/8 Super Angulon, en 150mm f/5,6 APO Symmar og en masse 4X5" bagstykker + meget mere. Den har jeg indtil nu skudt 12 skud med på 13X18cm ADOX 100ISO.

Mit foretrukne motiv område er Natur og landskab samt ældre menneskeskabte indslag i dette herunder fiskelejer og havnemiljøer.

Jeg vil bruge de strore negativer til Alternative processer startende med Cyanotopier + blegning/toning af disse. Jeg købte Christina Andersons bog "Alternative processes condensed" men jeg synes ikke at det er den bedste bog efter at have set "Spirits of Salts". Der findes en del andre bøger om emnet.
Nogen anmeldelser??

Forstørrelser af 24X36 og 6X7 ligger lidt i bero for tiden da jeg ikke har ordentlig adgang til mørkekammer men vi har dog planlagt et isoleret skur/garage hvori jeg forventer det kan foregå.
Indtil videre står min Durst 707 AC og Meopta Axomat 5 i et værelse og samler støv :sad:
Er der nogen der ved hvor der står et 5X7" forstørrelseapparat? :tongue:
Mvh Søren

Struan Gray;542845 said:
Jag menade bara: holl koll på sajten. Du kan söker i avgränsande län, eller hela sverige, om du är beredd at köra lite längre.

Kolla också på fotosidan.se, som har en classifieds sida. Ingen fyndgruva precis, men rimliga priser i alla fall.

Ahh ok så er jeg med :smile:
Mvh
Søren

gandolfi;542866 said:
Durst 138 skulle kunne ta' 13x18cm negativer.
når man måske kan blive i tvivl, så er det at det tyder på at det er nedgraderet, størrelsesmæssigt, for at montere et multigradehovede på det...:confused:

kun een måde at finde ud af det på..
ring.. (hans tlf nr:59 30 66 06)

Seføli. Jeg tror lige jeg klapper hesten lidt, budgettet er en smule trængt lige nu :smile:
Hmm det er faktisk ikke den første Durst 138 jeg har set til salg. Måske er de ikke så sjældne endda.
Hvor stor er sådan en svend egentlig og hvad vejer den?
Mvh
Søren

Falkenberg;543019 said:
Er der nogen af jer der er eksperter i 3D CAD arbejde ? Jeg har adgang til en 3D printer og vi kan lave en masse sjove fototing ved fælles hjælp.

Hmm minder mig om at vi nok selv bliver nødt til at moderere den dansktalende del af forummet.
Der findes en søstersite til denne som hedder noget med Hybrid- eller andet. hvis du har spørgsmål vedr computere er det nok der du skal stille dem. Personligt kender jeg intet til emnet CAD andet end hvad det står for.
Mvh Søren

Falkenberg;543195 said:
Tja, jeg har nu svært ved at se hvorfor det ikke er en relevant forespørgsel. Når jeg bringer det op her, så er det i forlængelse af mine interesser. Jeg er ved at lave et kamera som en eksamensopgave på universitetet. I den forbindelse har jeg søgt information herinde og kan se at flere af de produkter som bruges nemt ville kunne produceres i en 3D printer frem for i f.eks. træ. Det kunne f.eks. være en splitback ramme som kunne printes for omkring 100 kr. i materialer. Det synes jeg er yderst relevant. Mindst lige så relevant som jagten på fremkalderudstyr.

Aha. Det betyder at jeg overhovedet ikke anede hvad du snakkede om :smile:
Det er jo noget helt andet. Så vil jeg undskylde og bestille en kontakt ramme i 8X10" :D
Mvh
Søren

Falkenberg;544580 said:
Jeg kunne godt tænke mig hvis vi kunne mødes til nogle korte møder, hvor vi kunne fortælle om det vi går og laver. Måske kigge lidt på teknik og udstyr. Sidst men ikke mindst kigge på billeder. Altså sådan lidt fotoklub agtigt. Det er også altid rart at få sat ansigter på.

Jeg ved ikke hvor meget tid jeg kan afse til det men jeg er da med på ideen og vil gerne deltage i sådan noget. Især da jeg har lidt problemer med noget falsk lys/flare eller sådan noget på et par billeder(13X18). :tongue:
Jeg har desværre ikke mulighed for at scanne dem såe.......
Mvh Søren

loman;544725 said:
Søren
Har du gennemset din bælg for huller?
I den korte periode jeg havde et sinar norma, var der huller i alle de bælge jeg havde (tre, 1 13x18 og to 4x5), endda den 13x18 bælg jeg fik som erstatning for den med huller i, var der huller i. Så det ser ud til at dette er normalt med ældre sinar bælge (nok en kombination af at have været brugt meget, for derefter ikke at have været i brug i længere tid).
Det kunne også være lystætningerne rundt om 13x18 bagstykket. På det jeg havde, var de stort set smuldret bort, og det gjorde at jeg fik to fede striber falsk lys på næsten alle mine billeder.
Venlig Hilsen
Mads

Nej jeg har ikke testet bælgen men jeg har også svært ved at tro at det skulle være problemet selvom det er muligt.
Sagen er at de berørte negativer er eksponeret med den samme kombination Filmholder /objektiv mens andre negativer skudt under samme lysforhold, dog ikke med solen i billedet ikke er berørt at problemet. Der sidder en vidvinkelbælg på kameraet og Den ser forholdsvis ny ud. Der er utætheder på filmholderen ved flappen hvor man sætter filmen i og min første tanke var at det var problemet men nu er jeg slet ikke dsikker. Dte kunne jo også bare være flare fra optikken.
Mvh Søren

loman;544731 said:
Hvis det er optikken, er løsningen heldigivis enkel!
Så lad os håbe det er problemet.
Venlig Hilsen
Mads

Ja men forholdsvis dyr :rolleyes:
Mvh
Søren

loman;545053 said:
Søren Jeg tænkte nu mere på en modlysblænde!
Du skulle kunne få en "bælgtype" til din norma (så den virker til alle objektiver), for ikke ret mange penge.
Venlig Hilsen
Mads

Pyha, ja selvfølgelig :tongue:
Hmm endnu en ting til ønskesedlen :rolleyes:
Mvh
Søren

morkolv;546057 said:
WoW.. 75 Dansker på APUG tenkte jeg:surprised: Men slik var det ikke...

Jeg tror det var meningen å ha ett FELLES forum og ikke EN tråd pr land :D

Pussige og uforklarlige negativer har vi vel alle.. :wink: Så den tråden kan vi vel alle bidra med gode og mindre gode råd til.

Vennlig Hilsen

Ideen med den her tråd var egentlig at lave en "klub" APUG Danmark. Det var tanken at vi kunne mødes et eller andet sted og snakke analog fotografi og hjælpe hinanden samt at få sat ansigter på. Jeg er sikker på at de fleste (N,S, SF og DK) gerne vil deltage i Skandinaviske samlinger men vi er også mange der ikke har tiden og pengene til hele weekender og rejserne.
Du har ret i at foraet under APUG er et skandinavisk forum som vi jo alle kan deltage i.
Mvh Søren

Hej Morten
Tom har langt henad vejen forklaret meningen og jeg vil bare slå fast at det er bestemt ikke for at udelukke andre nationaliter (trods det uheldige udfald af folketingsvalget :D ) Vi har nok lidt nemmere ved lige at smutte til København, Odense eller Vrå end at tage til Stockholm eller Oslo.
Men meld ind og kom med ideer så skal det nok blive til noget.
Mvh
Søren

Tom A;546965 said:
........åbenbart den eneste i DK!

Forøvrigt, velkommen til! :smile:

mvh Tom

Ja, så der er et stykke hvervearbejde at gøre Stine :smile:
Nok engang velkommen
Mvh
Søren

Photrio.com contains affiliate links to products. We may receive a commission for purchases made through these links.
To read our full affiliate disclosure statement please click Here.

PHOTRIO PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Ilford ADOX Freestyle Photographic Stearman Press Weldon Color Lab Blue Moon Camera & Machine
Top Bottom